A: Co je důvodem
tvého neustálého přemýšlení o spravedlnosti?
K: Vnímání její absence.
A: Taky myslím, že je nespravedlivé, aby na jedné straně světa pořádali lidé ohňostroj, jež stojí pár milionů, a potěší lidské smysly na několik minut a na druhé straně světa umíraly děti, protože nemají co jíst.
K: Jak pak můžeš být v klidu? A vůbec věřit, že je ve světě nějaké dobro? Natož spravedlnost?
A: Ačkoliv by mě těšilo jiné řešení, jsem nucen s pokorou přijmout, že takové věci změnit nemohu.
K: Asi máš bohužel pravdu. Ale co naše společnost? Můžeš tu hledat nějakou spravedlnost?
A: Určitě ano. Společnost je o lidech a lidé jsou přeci spravedliví i nespravedliví. Alespoň nějaká spravedlnost v naší společnosti tedy přítomna být musí. Navíc máme soudy, jež spravedlnost vykonávají.
K: Vnímání její absence.
A: Taky myslím, že je nespravedlivé, aby na jedné straně světa pořádali lidé ohňostroj, jež stojí pár milionů, a potěší lidské smysly na několik minut a na druhé straně světa umíraly děti, protože nemají co jíst.
K: Jak pak můžeš být v klidu? A vůbec věřit, že je ve světě nějaké dobro? Natož spravedlnost?
A: Ačkoliv by mě těšilo jiné řešení, jsem nucen s pokorou přijmout, že takové věci změnit nemohu.
K: Asi máš bohužel pravdu. Ale co naše společnost? Můžeš tu hledat nějakou spravedlnost?
A: Určitě ano. Společnost je o lidech a lidé jsou přeci spravedliví i nespravedliví. Alespoň nějaká spravedlnost v naší společnosti tedy přítomna být musí. Navíc máme soudy, jež spravedlnost vykonávají.
K: Jistě není pochyb o tom, že v každé společnosti existují zdánlivě spravedliví lidé. Otázkou však je, zda mohou spravedlnost vykonávat. Pokud ne – k čemu pak je, že spravedliví jsou, když nikomu se skrze ně spravedlnosti nedostane? A o co je pak situace horší, když právě za ony ‚páky spravedlnosti‘ tahají lidé, jež spravedliví nejsou? Nebo ještě hůře, že snad dokonce lidé, jež nejsou spravedliví dokonce určují, co je a není spravedlivé?
Lidem nejde o spravedlnost, jako takovou. V přemýšlení
o ní nevidí užitek. Oni si jen vykládají spravedlnost dle svého obrazu, aby si
mohli opodstatnit své postoje. Jinak by je nemohly zastávat. Vždyť právě pocit,
že člověk je v ‚právu‘, že ‚má nárok‘, že koná ‚spravedlivě‘ způsobuje často
nejvíce škody v lidských vztazích. Kdyby člověk připustil, že nejedná
spravedlivě, ač se mu tak zdá vzhledem k jeho situaci, nemohl by zastávat
postoj, jenž negativní plodí.
Tím však neodhalujeme, kde spravedlnost je, nýbrž poznáváme,
kde spravedlnost není. Rovněž není příteli ani u tvých soudů. Jak jim můžeme
věřit, že konají spravedlnost, když právě 3 chlapci, jež znásilnili a umučili
děvče, kterému bylo 15 let a jen na stejný čas, co to děvče žilo, zavřeni
budou. Výsměch jejich rodičům. Kdyby však i celý život již zavřeni
v kriminále byli. Stejně bychom o žádné spravedlnosti mluvit nemohli,
jelikož ono děvče k životu již nic nevrátí.
A: To je tedy
opravdový výsměch. V takovém případě by bylo jedinou spravedlností ony
chlapce zabít, stejně tak jako oni té dívce učinili. Oko za oko, zub za zub.
K: Nikoliv! Ani
v takovém řešení nemůžeš hledat spravedlnost. Dávej velký pozor, jde totiž
o poměr! I kdyby ony chlapce stejně umučili a zabili, kdyby prožili obdobné
hrůzy, jež sami způsobili – stejně by nezažili a nedostali přesně to, co
způsobili oné dívce. Na první pohled by záležitost mohla vypadat shodně. Uvědom
si však, že pocity toho děvčete, a pocity oněch chlapců, ač oba negativní jsou,
přesto zůstávají rozdílné! Ani zde tedy nedochází k žádné spravedlnosti.
To o čem mluvíš, by bylo pouhou pomstou. Jež je pomstou a vykonaným mstěním,
nikoliv vykonanou spravedlností.
A: Máš pravdu, že
takové řešení blíže pomstě je. Ovšem, jak myslel jsi onen poměr?
K: Inu odpusťme
od věcí hrozných a použijme pro náš příklad věc banální. Jelikož právě tak ti
vysvětlím jak onen poměr míněn je.
A: Dobře
K: Bohatý ředitel
pojede autem do své firmy a bude mít to neštěstí, že do něj nabourá chudý
dělník, který právě mířil do zaměstnání. Nikomu se naštěstí nic nestane, ale
auto bohatého ředitele se v důsledku nehody porouchá a nebude schopné dále
jezdit. Nahlížej na onu záležitost velmi hypoteticky, abys pochopil její
podstatu. Jelikož ředitel teď nemůže jet svým autem – volá po spravedlnosti.
Jak jsi sám říkal, oko za oko, tedy rozbije auto dělníka a v konečném
stavu tak oba mají svá auta rozbité. Je to spravedlivé?
A: Ten dělník do
něj třeba nechtěl nabourat schválně, ale i tak by měl přijmout zodpovědnost za
své činy, a jelikož mu bylo způsobeno, co on sám způsobil. Je to spravedlivé.
Přece ty sám, jako filozof musíš uznat, že je mnohem větší spravedlností, když
stane se mu to samé, co on sám způsobil, než kdyby třeba musel onomu řediteli
zaplatit tučné peníze, které by sám nevydělal. To by bylo značně nespravedlivé.
K: Na první
pohled zdá se tvé uvažování pravdivé. Nyní však vysvětlím ti, co tím poměrem
myslil jsem a dojdeš tak, že přece ani zde spravedlnosti není.
Bohatý ředitel sice přišel o své auto, ale určitě si dokážeš
představit, že má v garáži ještě další dvě a to nevíme kolik aut má
firemních. Počet jejich však zcela irelevantní je. Podstata tkví v tom, že
i když přišel o své auto, nedostal se do žádné kritické situace, protože může
používat auto jiné. Bude sice muset překonat krátkodobý problém s časem, jež mu
způsobí nehoda, ale podstatné je, že druhý den může jet autem jiným.
A: To je
srozumitelné.
K: A nyní si
představ, že nastane ‚oko za oko‘ a oba tj. ředitel i dělník budou mít rozbitá
svá auta. Zatímco ředitel si pro někoho pošle a druhý den už bude v autě
jiném, dělník se nachází v zcela odlišné situaci! Jelikož neměl příliš
peněz, mohl si dovolit auto jen jedno. Navíc má ženu a dítě, kteří jsou na něm
závislí, jelikož jeho zaměstnání živí celou rodinu. Jak jistě pamatuješ, tak do
zaměstnání dojíždí = k práci potřebuje auto.
Zatímco ředitel druhý den jede v Mercedesu místo BMW,
dělník přišel o auto, díky čemuž nemůže dojíždět do práce, a tak nemůže živit
ani svou rodinu. Tady jasně vidíš, že i kdyby se oběma stalo naprosto to samé,
tedy byla by přítomna zdánlivá spravedlnost, ve skutečnosti by došlo
k veliké nespravedlnosti!
A: Už chápu, co
jsi myslel tím poměrem. Situace je prostě složitější, a proto ji nelze omezit
jen na onen vykonaný jev. Jsou důležité všechny axiomy (okolnosti). Stejná příčina může
způsobit různé důsledky, právě na základě poměru (vztahu) mezi vykonaným jevem
a subjektem, kterému se děje. Hezky vyjádřeno v jednoduchém a
srozumitelném příkladu. Znamená to však, že OKO za OKO nefunguje?
K: Uvedu ti další
příklad, abys plně pochopil, že oko za oko a zub za zub je pouhou slepou
cestou, která se jako spravedlnost pouze tváří. A tento dojem, že se snad jedná
o něco nanejvýš spravedlivého, máme právě proto, že jsme v našich myslích
vyměnili pojem spravedlnosti za pojem pomsty! Dokud však nedokážeme tyto pojmy
jasně oddělit. Nemůžeme tvrdit, že jsme se přiblížili podstatě spravedlnosti.
To bychom totiž lhali sami sobě.
A: Jak však mohu
oddělit pomstu od spravedlnosti, když nevíme, co je spravedlnost?
K: Nevíme, co je
spravedlnost, ale víme co je pomsta. Dokonce se nám podařilo poznat, že to, co
jsme považovali za spravedlnost, bylo pouhou pomstou. Skrze porozumění pomstě
se tak přibližujeme k porozumění spravedlnosti. Nevíme sice, co
spravedlnost je, ale dokážeme poznat, co spravedlnost není. A to je nanejvýš
důležité, jelikož poznáním toho, co spravedlnost není, ji nebudeme dále zaměňovat, jako se dělo
v případě pomsty. Čím více tedy chápeme, co spravedlností není, tím více
se zužuje prostor toho, co by spravedlností mohlo být.
Dovol mi však uvést ještě poslední příklad, proč nemůžeme
v principu ‚oko za oko‘ hledat jakoukoliv spravedlnost.
Představ si, že existuje hypotetické uskupení 1000 lidí.
V tomto uskupení žije 999 ctnostných a dobrých lidí a 1 bezcitný a zlý
člověk. Představ si nyní, že jednoho dne ten pouhý 1 zlý a bezcitný člověk
zabije jednoho ctnostného muže. Aby došlo ke zdánlivé spravedlnosti, je třeba
zabít toho zlého muže, protože se provinil tím, že zabil dobrého muže. Inu,
pokud chceme být opravdu spravedliví, nemůžeme ho jen tak nechat jít… příště by
mohl zabít dalšího dobrého muže. To nemůžeme dopustit! Jedinou cestou
spravedlnosti je tedy toho zlého muže zabít (dle způsobu oko za oko).
Čeho však docílíme? V uskupení máme 998 dobrých mužů a
jednoho zlého vraha. Jelikož nikdo nedonutí vraha, aby se zabil sám, musí ho zabít (resp. vykonat spravedlnost)
některý z dobrých mužů. Tím se však dobrý muž stává vrahem resp.
chápej, že dobrý muž se stal vrahem jen proto, že vykonal spravedlnost. A máme
tu naprosto stejný problém. Dobrý muž vykonal spravedlnost, jelikož zabil
vraha. Jelikož však sám zabil, spravedlivé je, aby byl také zabit. Tak ho
zabije další dobrý muž (který je dobrý, a proto vykoná spravedlnost), čímž se
opět stane vrahem a stojíme před stejným problémem. Takhle by to pokračovalo,
až by se nakonec všichni vyvraždili a zbyl by poslední vrah, kterého by již
neměl kdo zabít.
Uvědomuješ si, co právě způsobil princip ‚oko za oko‘?
Nejen, že není spravedlivý, ale navíc je ryze destruktivní. Neléčí zlo, jen ho
šíří a posílá dále. Uvědom si, že na začátku jsme tu měli 999 dobrých lidí,
kteří zemřeli, jen kvůli jednomu špatnému člověku. Pokud tedy člověk o sobě
chce mínit, že je spravedlivý, nemůže konat to, co mu ostatní způsobili!
A: Právo jako
takové spravedlnost nezajistí. Oko za Oko také nefunguje. To tedy opravdu žádná
spravedlnost neexistuje?! Je snad spravedlnost jen prázdný pojem, který si
každý ohne dle svého?
K: Pevně věřím,
že ne. I když se tak skutečně děje, musí zde existovat vyšší princip
spravedlnosti. Jakési poznání spravedlnosti, která se právě odlišuje od
spravedlnosti ohnuté - subjektivní. Ona spravedlnost existovat musí, jinak by
vše ztratilo smysl. Znamenalo by to, že není rozdílu mezi člověkem, který koná
intenzivní zlo a mezi člověkem, který koná intenzivní dobro. Sám vidíš, mé
tendence stáčet spravedlnost opět k činům, jako kdybych snad mínil, že
spravedlnost tkví v potrestání zla, což je opět blíže pomstě. Inu i pomsta
zla je stále pomstou, nikoliv spravedlností. Cosi mi tedy nasvědčuje, že
spravedlnost je něco vyššího. Že je třeba ji hledat mimo lidské činy, možná i
mimo běžné lidské vnímání.
A: Říkáš tedy, že
spravedlnost přeci jen existuje. Není však čiré bláznovství tvrdit, že
spravedlnost existuje, když se nikde kolem nás neprojevuje a nikde ji nemůžeme
najít? Není onen výrok, že spravedlnost je snad něco vyššího, něco co člověka
přesahuje jen pouhá záplata, která udržuje patetický plamínek naděje, že nějaká
spravedlnost existuje, i když vědomí ví, že žádná nikde není, ale nechce se
s tím vyrovnat?
K: Díky Bohu ne,
nejedná se totiž o bláznovství, ale neznalost.
A: Neznalost
čeho? Dyť právě neznalost spravedlnosti je důvodem, proč je neopodstatněné
tvrdit, že spravedlnost existuje. Jak můžeme tvrdit, že spravedlnost je, když
ji neznáme?
K: Nebyla by to
jediná věc, o které člověk tvrdí, že existuje a přitom trpí její neznalostí.
Každopádně jsem měl na mysli neznalost karmy.
A: Však o karmě
moc dobře vím. Nejsem si však jistý, jestli právě ona skrývá spravedlnost,
jelikož na první pohled nefunguje.
K: V tvém
úhlu pohledu máš pravdu. Mnoho lidí ji totiž nerozumí a zaměňuje jí za
jednoduchý princip ‚co vykonáš, to se ti vrátí‘. Dalo by se říci, že toto je
podstatou karmy, nikoliv však jejím hlavním projevem. Často slýchám lidi mluvit
o Karmě a nutno říci, že shledávám, že ji často skloňují k opodstatnění
svých nebo jiných problémů – místo jejich řešení. Lidé se snaží vidět výsledek
(co se jim stalo resp. co se jim vrací), ale nesledují pozorně proces, jenž je
velmi komplexní a důležitý.
A: Pověz mi více…
K: Jde o to, že
není úplně podstatné, zda onen proces nazveme Karma či zákon příčiny a důsledku
či ještě nějak jinak. Podstata je univerzální, přesto domnívám se, že většina
lidí, jak jsem již zmínil, chápe onen proces špatně a soudím tak z jejich
výpovědí, které pokud zahrnovaly jejich aktuální život, zpravidla se snažily
s její pomocí opodstatnit to špatné, co se jim dělo. Pokud snad někdo
zašel s karmou dále než za svůj život, mluva se rázem změnila
v positivní.
A: Mám dojem, že
tvá slova souvisí s opodstatněním utrpení v tomto vězení.
K: Chápeš
správně, ač právě toto pojetí je mylné. Otázka vězení je trochu něco jiného ač
s karmou může souviset. Není to však jediné, co je třeba brát v potaz
ač jsou tu aspekty důležitější.
A: Jak tedy karmu
správně chápat?
K: Než to bude
vysloveno, musím se zmínit ještě o jednom. Mnoho lidí, kteří tě budou chtít poučovat
o karmě, rádi mluví o minulých životech. Často v kontextu toho, že se ti
vrací něco zlého, za to, co jsi vykonal v minulém životě. Nebudu soudit,
zda to je pravda nebo nikoliv. Dokážu i připustit myšlenku minulých inkarnací,
ač pokud potom budu poslouchat mistry, jež o tom tématu hovoří – vím, že je velmi složité do těchto inkarnací
nahlédnout. Jak tedy může o tvých minulých inkarnacích vypovídat celkem
náhle jiný člověk?
A: Může mít přece
vhled.
K: Ovšem, ale zda
je jeho vhled pravdivý či nikoliv se ty sám nikdy nedovíš, a proto není
důležité, co vypoví o tobě ostatní, ale co o sobě nalezneš ty sám! Z tohoto
titulu nepovažuji zmíněnou konexi za zcela adekvátní a nabízím metodu, jež se
dá osvojit určitě snadněji než náhled do minulých inkarnací.
A: Co je to za
metodu?
K: Především je
to metoda, kterou si můžeš ověřit a prožít ty sám, v čemž tkví smysl
jejího poznání – její autentičnosti.
A: Pověz mi o ní.
K: Představ si,
že máš před sebou zrcadlo, které tě reflektuje. Toto zrcadlo je svět kolem
tebe, tak jak ho vnímáš, jak na tebe působí, jak v něm prožíváš svůj
život. Toto zrcadlo ti vždy vrátí to, co na něj vyšleš. Stejně tak, jako když
stojíš před fyzickým zrcadlem. Vše co do něj uděláš, se ti okamžitě promítne
zpět. Rozdíl je jen v čase.
A: Sám jsi zmínil
‚vše, co do něj uděláš‘, nejsme tedy opět u toho klišé: vše, co uděláš, se ti
vrátí?
K: Oceňuji tvou
pozornost a musím se přiznat, že to bylo záměrné. Toto zrcadlo nereflektuje jen
naše činy, které se nám opravdu vrací, ale neděje se tak, že by se nám vracelo
to identické – vrací se semínka. Toto zrcadlo mnohem více reflektuje naše myšlenky a především naší víru –
do jisté míry i naše pocity a emoce.
A: Tím to celé
nabývá trochu jiného, komplexnějšího smyslu.
K: Přesně tak,
karma je naše zrcadlo, před kterým stojíme a tak jsme každý sám sobě
protivníkem.
A: Protivníkem?
Tomu teď úplně nerozumím…
K: Myslím, že
princip zrcadla jsi pochopil dobře, jde však vidět, že jsi ho doposud
neuplatnil v praxi. Při naší konverzaci se ti totiž zřejmě neděje nic
nepříjemného nebo špatného. Až se tomu
tak stane, budeš o tom přemýšlet.
A: Znamená to
snad, že pokud se mi děje něco špatného, jde v podstatě o odraz něčeho
špatného v mém samém?
K: Jest tomu tak
a právě to je pravý princip alchymie. Ty nemůžeš měnit ostatní lidi ani svět,
ale byla ti svěřena síla měnit sám sebe.
A: Domnívám se,
že tedy cílíš tím na důležitost sebepoznání?
K: Zcela naprosto
ač dovol mi ještě dodat, že poznání zla, vede zpětným působením k dobru! A
poznáním zla nemíním jej konat!
K: Zkus aplikovat
to, co ses právě dozvěděl na onen zákon zrcadla a pověz mi, co jako první tě
napadne?
A: Poznat sebe sama a
překonat se. Celý život hrajeme jen hru se
sebou samými.
K: A není právě
to ta jediná a skutečná SPRAVEDLNOST?...
Žádné komentáře:
Okomentovat