Z relevantních důvodů jsem se rozhodl na svém blogu publikovat některé dialogické úvahy Elifase Léviho. Všechny pocházejí z jeho Knihy zasvěcení, kterou přeložil z francouzštiny Dr. Jan Kefer. Kniha vyšla poprvé v českém vydaní v roce 1936 a následně až roku 1991, kdy ji znovuvydal Trigon. Druhá světová válka i celé následující období po ní bylo totiž pro naši věc poněkud neblahé...
Duchovní:
Vaše domnělá věda pochází z pekla a vaše rozumové důvody
jsou rouháním.
Elifas Lévi:
Nevím, zda vaše nevědomost pochází z nebe; avšak vaše
zásady velmi se podobají nespravedlnosti.
Duchovní:
Nazývám věci pravými jmény a tím hůře pro vás, zdají-li
se vám nespravedlností. A vy, který jste odstoupil z církve, který se pokoušíte
pomáhati bezbožnosti, podkopávati věčné základy v jejich principech, jste
šíleně pyšným, domníváte-li se, že se otřesou pod náporem vás rovných,
když s nebetyčnou hanbou napřahujete své zlovolné ruce, abyste je zničil!
Nebojíte se osudu Ozova, jehož Bůh smrtí poranil, když
v lepším úmyslu než je váš a možná že i čistšíma rukama chtěl podepříti
svatostánek?
Elifas Lévi:
Dosti již, pane. Citujete bibli, aniž byste jí rozuměl;
být vámi, místo citování bych se snažil jí porozuměti. Smrt Ozova, o které
jste právě mluvil, podobá se poněkud tragickému konci 42 dětí roztrhaných
medvědy, poněvadž se posmívaly holé hlavě proroka Eliáše. "Na štěstí,"
praví Voltaire k tomuto místu, "v Palestýně nebylo medvědů."
Duchovní:
Pak jest tedy bible souhrn směšných pohádek a vy se jí
posmíváte jako Voltaire?
Elifas Lévi:
Bible je hieratická, to jest svatá kniha; jest psána v
kněžském slohu s neustálým množením legend a alegorií.
Duchovní:
Církev jediná má právo ji zrušiti; věříte v její neomylnost?
Elifas Lévi:
Náležím církvi a nikdy jsem neřekl ani nenapsal ničeho, co by
jí odporovalo.
Duchovní:
Obdivuji vaši drzost. Nejste snad volnomyšlenkář? Nevěříte
snad v pokrok? Nesouhlasíte s přepjatostí moderní vědy, která denně vytýká
bibli lež? Nevěříte snad v nezjistitelné stáří světa a v současnou neb
následnou různorodost lidských ras? Nepovažujete příběh s Adamovým jablkem,
o které se opírá dogma o prvotním hříchu, za báj nebo pohádku, což jest
totéž? A uvědomujete si, co z toho plyne? Není prvotního hříchu, není vykoupení,
není zjevení ani vtělení; neboť křesťanství bylo jen dlouhým omylem; církev
pohrdá rozumem a vychovává nevědomost. Tak daleko jste a odvažujete se
ještě pokládati se za katolíka?
Elifas Lévi:
Co znamená slovo katolický? Neznamená universálnost? Věřím
v universální dogma a chráním se bludů jednotlivých sekt. Přesto se těším
nadějí, že pokrok se naplní a že všichni lidé se spojí u víře v základní
pravdy, což se již uskutečnilo ve svobodném zednářství, oné společnosti
rozšířené již po celém světě.
Duchovní:
Jen odvahu, pane, tak demaskujte se dokonaleji; jste svobodným
zednářem a víte velmi dobře, že svobodní zednáři byli nedávno papežem vyloučeni
z církve.
Elifas Lévi:
Zajisté to vím, a od té doby nejsem již svobodným zednářem,
poněvadž svobodní zednáři, papežem exkomikovaní se domnívali, že není třeba
již trpěti katolicismus; odloučil jsem se tedy od nich, abych uchránil
si svobodu svědomí a vyjmul se z jejich politováníhodného pravidla, když
ne nespravedlivého, jistě tedy nedůsledného; neboˇpodstatou zednářství
jest snášenlivost ke všem kultům.
Duchovní:
Znamená to lhostejnost ve věcech náboženství?
Elifas Lévi:
Řekněte raději ve věcech pověry.
Duchovní:
Ach! Vím, že náboženství a pověra jsou u vás stejné věci.
Elifas Lévi:
Naopak, věřím, že tyto dvě věci jsou sobě protikladné
a neslučitelné; pověreční jsou v mých očích neznabozi. Existuje pouze jedno
náboženství. Vždy bylo pouze jedno pravé. Ono, které zovu vpravdě katolickým
nebo universálním. I mohamedán může je vykonávati, jako na příklad Emir
Abd-el-Kader, jenž zachránil křesťany v Damašku. Toto náboženství jest
láska k bližnímu; symbol lásky k bližnímu je obecenství a obecenství jest
opakem exkomunikace. Obecenství jest vzývání Boha; exkomikace jest zaklínání
ďábla.
Duchovní:
Proto jste naplněn ďáblam; neboť takové nauky činí z vás
jistě vyobcovaného.
Elifas Lévi:
Mám-li v těle ďábla, pak jste mi ho dal a já jistě bych
nebyl tak zkažený, abych vám ho vrátil; nakládal bych s ním jako obchodníci
se špatným zbožím, které přijímají do skladu, aby ho vyloučili z obcodu.
Duchovní:
Nebudu vás déle poslouchati, jste bezbožný ďábel.
Elifas Lévi (s úsměvem):
Máte krásné mínění o mně! Říkáte věci, o kterých u sebe
nemám tušení; nejsem tak učený a neřeknu vám, co jste vy. Jen vám připomínám,
že váš výrok není ani křesťanský ani zdvořilý.
Duchovní:
Jste nejnebezpečnější nepřítel církve.
Elifas Lévi:
To vám řekl de Mirville; ale vám i jemu odpovím oněmi
dvěma verši našeho dobrého a velikého Lafontaina:
Nic není nebezpečnějšího než hloupý
přítel,
oč mnohem lepší jest chytrý nepřítel.
pondělí 30. června 2014
úterý 10. června 2014
pátek 6. června 2014
Pythagorejci - zlaté verše
OČISTA
Buď
dobrý syn i bratr, řádný otec, druh
milý.
Tvým přítelem
jen člověk ctnostný by měl se stát,
Z něho prospěch můžeš mít, když rad jeho budeš dbát,
Kvůli nicotnosti nikdy se s ním nerozhádej.
Z něho prospěch můžeš mít, když rad jeho budeš dbát,
Kvůli nicotnosti nikdy se s ním nerozhádej.
Že k příčinám
následky se váží, na paměti měj
Víš, že
nejpřísnější zákony tak
stanovily.
Tvým posláním
je bít se a v sobě překonat
Ty bujné a
nezkrotně se vzpínající vášně.
Střízlivost
si udržet a hněvu se vyhýbat,
Nic zlého
nepovolovat doma či veřejně,
Nadevše ale
sebe sama si považovat!
Nepromluv ani
nejednej náhle a bez rozmyslu.
Věz, že to čeho
snadno nabyl jsi ztrácí smyslu,
Když smrt, která
bohatství či slávu neuznává
Se dostaví,
jak všem lidem nakonec se stává.
Pokud tě těžké
rány potkají znenadání,
Proč Osud tak
učinil přemýšlej bez ustání,
Zda jinou cestou se
dát až dojdeš na rozhraní,
Vždyť víš,
že moudrého bohové vždycky chrání.
Tak jak jedni pravdu, ti druzí lež rádi mají,
Filozof s rozvážností schvaluje či zamítá,
Když bludy vládnou,
odstoupí, počká na okraji,
Dokud nevidí,
že světlo pravdy již prosvítá.
Slova moje jednou provždy do srdce si vryj;
Nech se vést rozumem, ne tím co jiní dělají;
Slova moje jednou provždy do srdce si vryj;
Nech se vést rozumem, ne tím co jiní dělají;
Oproti předsudkům
oči i uši si zakryj;
Poraď se, uvaž,
neřiď se tím co jiní říkají,
Jen hlupák
jedná nerozvážně a bez cíle,
Tobě jde o
budoucnost, o žádné kratochvíle.
Když něco neumíš, že znáš, o tom nepředstírej,
Nepřestaň
se učit, stále trpělivost měj.
Vždy střídmý,
tak zdraví svého nikdy nezanedbáš
Své tělo
nasyť a své mysli odpočinek dej.
Zbytečnou
pozornost nebuď tím jak se holedbáš
Závisti ke každému přebytku se dohledáš
Pýcha s lakotou nakonec dočkají se trestu
Ty si vždy vybírej tu zlatou střední cestu.
Závisti ke každému přebytku se dohledáš
Pýcha s lakotou nakonec dočkají se trestu
Ty si vždy vybírej tu zlatou střední cestu.
DOKONALOST
Než večer oči
zavřeš a k spánku se uložíš,
Co dobrého
jsem udělal? Co opominul jsem?
Co špatného?
Když tyto otázky si položíš,
Podle toho jednáš,
lepším se stáváš každým
dnem.
Nad těmito
radami medituj, řiď se jimi
Jménem toho
jenž do srdcí nám vryl čtveřinu
Posvátnou,
emblém nezměrný a ryzí všech
hrdinů,
Kteří se
vždy řídili symboly posvátnými.
Duše tvoje s vroucností a veškerou svou mocí
Vždy vzývat by
měla to božstvo, s jehož pomocí
Tvá práce
se započala a také skončí se
Vždyť jejich
podpora se váže k této premise;
Podstaty bytostí,
které ve své gloriole;
Rozdílným
sférám vládnou, jak nahoře tak
dole,
Zákonů nebes, kde končí se, kde začínají,
Zákonů nebes, kde končí se, kde začínají,
Přírodních
zákonů, které v tomto zemském ráji
Jsou platné,
také jak navzájem se prolínají,
to vše se
dozvíš v této životní kapitole.
Své jediné a pravé poslání když pochopíš,
Marné,
bezvýsledné vášně v svém
srdci utopíš
Poznáš, že špatnosti, které lidstvo absorbují
Poznáš, že špatnosti, které lidstvo absorbují
Jsou jejich výběrem
i plodem, že ubožáci
čas i energii
jen neúčinně utrácí
Když po tom, co v
sobě nosí jinde se shánějí.
Strasti si sami působí, když hříčky svých dogmat
Strasti si sami působí, když hříčky svých dogmat
Semo a tamo na vlnách
bezbřehého moře
Slepě se
kymácejí, tu dole, tu nahoře,
Neschopni se bránit
ani orkánu se poddat.
Ó Die všemocný! Proč neotevřeš jim oči?
Ó Die všemocný! Proč neotevřeš jim oči?
Ne, to nelze. Vždyť
pokud takto božstvo zakročí,
ukáže lidem tu
cestu která k Pravdě vede,
Rozpoznat Dobro od
Zla již se jim nepovede,
Takové
schopnosti jen Příroda jim může dát.
Moudrý a
šťastný člověče, ty jenž jsi
prohlédl,
Až k těm
nejvyšším sférám nebeským
jsi dohlédl,
Ty můžeš
sám v budoucnu božskou bytostí se stát.
Zatím drž se
těch rad, které ti nyní mohu dát,
Poznej jak nad
tělesností rozumem vládu vést
Do jasného
Éteru pak se budeš moci vznést
Mezi bohy věčnými
sám nesmrtelným se stát!
(zdroj: http://www.kabalacesky.com/kb_pythagoras.html)
středa 4. června 2014
Zeptejte se!
Nově můžete položit jakýkoliv dotaz, a to anonymně na následující adrese:
ZEPTEJ SE NA COKOLIV, CO TĚ ZAJÍMÁ NEBO S ČÍM MÁŠ PROBLÉM. POKUD NECHCEŠ, ABY BYL TVŮJ DOTAZ ZVEŘEJNĚN, JEDNODUŠE MI TO NAPIŠ DO OTÁZKY A DEJ TAM KONTAKT, KAM MÁM ODPOVĚDĚT :)
zkrátka se můžete volně zeptat na cokoliv - ZDE
Těším se na vaše příspěvky :-)
ZEPTEJ SE NA COKOLIV, CO TĚ ZAJÍMÁ NEBO S ČÍM MÁŠ PROBLÉM. POKUD NECHCEŠ, ABY BYL TVŮJ DOTAZ ZVEŘEJNĚN, JEDNODUŠE MI TO NAPIŠ DO OTÁZKY A DEJ TAM KONTAKT, KAM MÁM ODPOVĚDĚT :)
zkrátka se můžete volně zeptat na cokoliv - ZDE
Těším se na vaše příspěvky :-)
neděle 1. června 2014
Víš co chceš vlastně dělat?
Proč se tohle nepouští v 9. třídách základních škol? Protože by pak byl svět lepší??
Přihlásit se k odběru:
Příspěvky (Atom)