Brahmavihára v pálí i v sanskrtu znamená „Vznešený příbytek“. V buddhismu se tímto pojmem označují čtyři stavy mysli (přesněji mentální formace), jejichž rozvíjení je velmi doporučováno:
- mettá - nepodmíněná a nesobecká milující laskavost
- karuná - soucit ke všem bytostem bez rozdílu a úsilí být užitečný sám sobě i ostatním
- muditá - radost z radosti druhého
- upekkhá - vyrovnanost, klidná mysl
Příbytky, protože by se měly stát trvalým rysem osobnosti, nikoliv krátkými stavy. Jsou také označovány, jako bezmezné stavy mysli, protože by se neměly omezit na určitou skupinu lidí, ale měly by být rozvíjeny stejnou měrou ke všem živým bytostem
Tyto atributy jsou neslučitelné s nenávistnými stavy mysli!
JAK TOHO DOSÁHNOUT?
Aby byly tyto kvality v mysli řádně rozvinuty, je třeba je mít za principy jednání a jako náměty k přemýšlení, o kterých lze hloubat a filosofovat na vnitřní úrovni. Posléze je možné užít stavy, jako témata meditace, jež vedou k hlubším vhledům.
Žádné komentáře:
Okomentovat