Stránky

Brahmavihára - Vznešený příbytek, tedy vznešená mysl


 Brahmavihára v pálí i v sanskrtu znamená „Vznešený příbytek“. V buddhismu se tímto pojmem označují čtyři stavy mysli (přesněji mentální formace), jejichž rozvíjení je velmi doporučováno:
  1. mettá - nepodmíněná a nesobecká milující laskavost
  2. karuná - soucit ke všem bytostem bez rozdílu a úsilí být užitečný sám sobě i ostatním
  3. muditá - radost z radosti druhého
  4. upekkhá - vyrovnanost, klidná mysl
 Tyto 4 stavy představují správný způsob chování k druhým bytostem. Samozřejmě se nabízí otázka, zda existuje nějaký jeden 'správný způsob' chování. V tomto pojetí je třeba brát označení 'správný způsob', jako způsob chování, jež vede ke klidné mysli bez nenávisti a k rozpuštění ega, které tvoří utrpení. Právě proto jsou tyto stavy nazývány vznešené.

Příbytky, protože by se měly stát trvalým rysem osobnosti, nikoliv krátkými stavy. Jsou také označovány, jako bezmezné stavy mysli, protože by se neměly omezit na určitou skupinu lidí, ale měly by být rozvíjeny stejnou měrou ke všem živým bytostem

Tyto atributy jsou neslučitelné s nenávistnými stavy mysli! 

JAK TOHO DOSÁHNOUT?

Aby byly tyto kvality v mysli řádně rozvinuty, je třeba je mít za principy jednání a jako náměty k přemýšlení, o kterých lze hloubat a filosofovat na vnitřní úrovni. Posléze je možné užít stavy, jako témata meditace, jež vedou k hlubším vhledům.



Buddha vs Budai


Lidé často zaměňují dvě rozdílné osoby, považujíc je za Buddhu. Je třeba zdůraznit, že Sídhartha Gautama tzn. zakladatel buddhismu není nikdy vyobrazen s pupkem nebo úsměvem od ucha uchu, a to ani na obrázcích, ani na soškách.

Lidé jej často pletou s čínským bůžkem jménem Budai, který je bohem prosperity a štěstí. Dle legendy se jednalo o čínského mnicha, který byl nadmíru štědrý a veselý. Důležité je, že se jedná o čínského mnicha, zatímco Sídhartha Gautama byl indický hinduistický princ. Časový rozdíl mezi nimi představuje cca 1.500 let.

Buddha je vždy vyobrazen štíhlý a s typickým, lehkým, vyrovnaným úsměvem. Důležitý je také fakt, že Buddha není božstvem či přímo uctívaným objektem, nýbrž ideálem, ke kterému se člověk snaží příblížit. Buddha je titulem, který představuje 'osvíceného', tedy člověka, jež dokázal transcendovat své ego a není tak obětí utrpení, vznikající v každodenních situacích (pojem je samozřejmě komplexnější).